3 Design Sprint technieken die ik dagelijks toepas binnen mijn team

Inmiddels 2 jaar geleden besteedde ik mijn avonduren aan het volgen van de Masterclass Design Sprint bij AJ&Smart. De technieken en de filosofie van de Design Sprint inspireerden me, maar wanneer ik vervolgens de volgende dag weer volgens de ‘traditionelere’ methodes aan het werk moest in mijn baan als UX Designer, ging dat langzaam maar zeker frustreren. Dat moest beter.

3 Design Sprint Technieken die ik dagelijks toepas binnen mijn team

Ik voelde me, zeker omdat ik de masterclass nog niet had afgerond, nog niet zeker genoeg om een hele Design Sprint te pitchen. Daarnaast zou een Design Sprint wellicht te eenmalig zijn om een ongoing proces naar een efficienter niveau te tillen, en meer dan één ging ik er zeker niet verkocht krijgen. Dus hoe kon ik mijn verkregen inzichten en learnings van de Masterclass vertalen naar mijn dagelijkse werk en team?

Ik heb de Design Sprint ge-downbreakt naar losse oefeningen en technieken, om een aantal technieken een plek te geven binnen mijn dagelijke proces als UX Designer. Want, als ik bewijs dat het in mijn proces werkt, dan krijg ik de rest van mijn team ook vast mee :).

1. Oplossingsgericht denken met uitdagingen

Denken in problemen zit een klein beetje in onze natuur. Eerst kijken naar het op te lossen probleem, om vervolgens een oplossing ervoor te bedenken. Feit is dat je brein op het moment dat je in problemen denkt niet in ‘oplossingsmodus’ staat. En dat is simpel op te lossen met een techniek uit de Design Sprint.

How might we.. / Hoe kunnen we..

Het is een van de eerste oefeningen uit de Design Sprint en zonder twijfel de oefening die voor de meeste verandering in mindset heeft gezorgd nadat ik deze introduceerde binnen mijn team.

In plaats van denken in problemen, leer je jezelf het probleem aan te horen, en dit te vertalen naar een uitdaging door een post it te schrijven met 3 simpele woorden: How might we.. (Hoe kunnen we...)

Voorbeeld probleem:
“Mensen begrijpen niet dat we meer doen dan alleen de verkoop van vlaaien, we hebben namelijk ook heerlijk brood..”

Voorbeeld uitdaging:
“Hoe kunnen we duidelijk maken dat we naast vlaai ook heerlijk brood verkopen?”

Waar je bij het probleem vooral een negatief gevoel krijgt (het is natuurlijk ook een probleem), zorg je bij de uitdaging dat je creatieve brein wordt getriggerd en direct in oplossingsmodus gaat. Supercool toch? en easy :)

2. Note & vote

Een tweede techniek uit de Design Sprint die ik ben gaan toepassen is het Note & Vote principe. Misschien wel een van de technieken met de voor mij meest waardevolle invloed op een workshop of een overleg. Als introvert persoon ben ik niet alleen iemand die eerst even tijd nodig heeft om ‘los te komen’, maar ook zeker iemand die een beetje alergisch is voor degene die het hardst roept en ervoor zorgt dat anderen dichtslaan. Helaas iets dat nog veel te vaak voorkomt.

Het Note &emp; Vote principe elimineert dit verschil in communicatie. Op het moment dat input gewenst is tijdens een overleg of workshop, krijg iedereen een bepaalde timebox om hun ideeën op post-its te schrijven. 1 post-it per idee. Vervolgens plakt ieder zijn eigen ideeën op een zichtbare plek, en geeft eventueel toelichting. Zo krijgt iedereen de kans om zijn input te geven. Dat zorgt er in de praktijk vaak voor dat je een nog betere oplossing bedenkt, samen :).

Daarna moeten er keuzes gemaakt worden, en ook hier zorgen we met het note&vote principe dat dit eerlijk verloopt. Ieder krijg afhankelijk van het aantal personen een aantal sticky dots, die gelden als stem. Deze stemmen mag ieder voor zich (wel tegelijk) uitbrengen op de volgens hem/haar beste ideeën. Uiteindelijk onstaat een geprioriteerde lijst aan ideeën die het team heeft gekozen. Simpel, maar zó efficient!

3. Elimineer aannames

Nog zoiets dat helaas nog veel te vaak voorkomt binnen organisaties. Aannames. Vaak worden deze gedaan door één persoon, vanuit een leiding gevende rol. En natuurlijk zorgt de nodige kennis en ervaring ervoor dat die aannames niet zomaar ergens vandaan komen, maar het blijven slechts aannames.

Je kunt je voorstellen dat wanneer aannames worden gedaan in projecten of trajecten met waar grote budgetten mee gemoeid zijn, dat dit een potentieel groot risico met zich meebrengt. Het is zonder twijfel het meest waardevolle aspect uit een Design Sprint - elimineer aannames! Maak hypotheses en zorg dat je deze snel test bij échte gebruikers.

Met een Design Sprint doe je dit binnen 4 dagen, en kun je deze aanname supersnel valideren. In je dagelijkse proces is het vooral een mindset. Weet dat, ook wanneer een CEO, een CTO of een andere leidinggevende een aanname doet, je goed recht van spreken hebt wanneer je aangeeft dat het slechts een aanname is die getest kan worden, om zo grote risico’s uit te sluiten.

Het effect!

Deze inzichten hebben binnen mijn team stiekem heel veel invloed gehad. De mindset wordt organisatiebreed gedragen, workshops zijn vele malen efficienter en worden als erg super tof ervaren door onze klanten. Iedereen spreekt over uitdagingen in plaats van problemen, dus wat dat betreft is mijn missie geslaagd.

Inmiddels heb ik met Sprintwork een platform gecreeerd waar we met een gedeelte van hetzelfde team volledige Design Sprints verzorgen voor onze klanten! :-)