Hé innovatiemanager - zó krijg je grip op innovatie!

Steeds meer bedrijven beseffen de noodzaak om sneller te kunnen reageren op de markt. Een groeiend aantal bedrijven huurt een team in en zet een innovatie-afdeling op. Maar dan stagneert het vaak... Een innovatiemanager bevindt zich vervolgens in een lastige positie binnen de organisatie..

Hé innovatiemanager - zó krijg je grip op innovatie!
  • De prestaties van het team worden gemeten door onduidelijke, slecht gedefinieerde en slecht meetbare doelen.
  • De rol van innovatiemanager wordt vaak nog niet helemaal begrepen binnen de organisatie.
  • Vaak duren projecten erg lang, waardoor het effect ervan niet duidelijk gelinkt kan worden aan de effort van het innovatie-team.

Als gevolg van bovenstaande punten zie je vaak dat innovatie-teams het moeilijk vinden het effect van hun werkzaamheden aan te tonen en de organisatie mee te krijgen.

Maar het kan ook anders! Als innovatiemanagers op de juiste manier worden ingezet, zijn het in potentie mensen die zorgen voor tastbare, constante vooruitgang binnen een organisatie. Zelfs een klein team van enkele innovatie-managers kan zorgen voor grote veranderingen binnen een organisatie.

Meer grip op innovatie binnen jouw organisatie? Een aantal tips..

1. Ontdek de belangrijkste uitdagingen met workshops

Om écht tot de belangrijkste uitdagingen binnen de organisatie te komen, is het zaak om mensen te spreken, op een constructieve manier. Workshops - zoals een Lightning Decision Jam - zijn hier ideaal voor. Het brengt de juiste mensen op een gelijkwaardige manier bij elkaar, met als uitkomst een geprioriteerde lijst aan uitdagingen die jij als input kunt gebruiken voor de volgende project.

De Lightning Decision Jam is een 1,5 uur durende workshop om de belangrijkste uitdagingen boven water te halen en hier oplossingen voor te bedenken.

2. Initieer zelf projecten om aan uitdagingen te werken

Projecten starten is moeilijk als er weinig tot geen focus is. Door de inzet van een Lightning Decision Jam heb je een aantal grote uitdagingen gevonden die te groot of complex zijn om opgelost te worden door de organisatie.

Dit zijn de uitdagingen waar je pro-actief een projectvoorstel voor kunt schrijven om aan het management te pitchen. Dus in plaats van afwachten tot je ergens bij betrokken wordt, heb je zelf een aantal uitdagingen gevonden om aan te werken.

3. Maak vooruitgang zichtbaar met Design Sprints!

Het effect van de werkzaamheden van een innovatie-team is vaak pas na een hele lange tijd zichtbaar. Maar wat als je dit effect nou al na 2 weken zou kunnen laten zien?

Doe je project kick-off’s met Design Sprints! Design Sprints zijn dé oplossing als je complexe, vage, of slecht zichtbare uitdagingen wil omzetten naar een heldere visie op het product of de dienst.

De uitkomst van een Design Sprint is niet een kant en klaar product, klaar om gelanceerd worden. Het is een eerste stap, maar wel een hele grote. Binnen 1 a 2 weken zijn onzekerheden verdwenen en creëer je samen met het team een gezamenlijke, gevalideerde visie op de uitdaging en de oplossing in de vorm van een getest high-fidelity prototype dat je kunt presenteren aan het management.

4. Wees transparant en praat over wat je doet

Kom van je innovatie-eiland af, isoleer je niet binnen de organisatie. Het is voor een innovatie-team om zichtbaar te zijn, en blijven. Praat over de voortgang die je team maakt, over de projecten die geïnitieerd worden. Schrijf erover, maak foto’s, en deel deze binnen de organisatie. Deel experimenten en verkregen inzichten met elkaar.

Het zorgt voor een sharing-knowledge cultuur en geeft innovatie een duidelijke en vaste plek binnen de organisatie.

5. Pluk eerst het laag-hangende fruit voor snelheid

‘Innovatie’ wordt vaak als iets complex en ongrijpbaar iets gezien. Toch is innovatie vaak een kwestie van het laaghangende fruit zichtbaar maken en grijpen. Dit kan zijn in de vorm van het opzetten van experimenten voor nieuwe producten, user-tests afnemen voor bestaande producten of het bedenken en testen van nieuwe werkwijzen of processen.

Als je impact wil maken binnen de organisatie, begin dan klein en creëer langzaam maar zeker momentum. Zo zorg je ervoor dat je organisatie er in mee kan op een gepast tempo.