Stop met het MVP, start hiermee!

Als je ooit betrokken bent geweest bij product ontwikkeling heb je de term vast al vaak voorbij horen komen. Het MVP. Een term die sinds 2001 steeds populairder werd door onder andere Eric Ries (“The Lean Startup”). Het “Minimum Viable Product” oftewel het “minimum levensvatbare product” maakt het voor een product team mogelijk om met zo weinig mogelijk effort, zoveel mogelijk gevalideerde inzichten te krijgen van eindgebruikers.. maar tijden veranderen.

Product cycle

Een MVP was 20 jaar geleden in veel gevallen inderdaad de snelste en goedkoopste manier om ideeën en aannames te testen bij de doelgroep, maar dat geldt al een tijd niet meer. Want ga zelf eens na hoelang het duurde voordat je jouw laatste MVP kon testen bij je eindgebruikers? Ontwikkeltijd varieert per project, maar je bent al heel snel 3 tot 6 maanden tijd, resources én budget kwijt, om die eerste validatie te krijgen.

Product cycle real world

Bijkomend risico van een MVP..
In de praktijk wordt het MVP tegenwoordig (te) vaak niet gebruikt om snel richting de eindgebruiker te gaan om inzichten te valideren, maar steeds vaker ‘misbruikt’ om ontwikkeling beperkt te houden en verwachtingen bij stakeholders te managen. Uiteindelijk wordt een MVP vaak versie 1. Voor ontwikkelaars een MVP, maar voor stakeholders een product dat klaar lijkt voor de markt. En hier gaat het vaak mis. Het feit dat het product levensvatbaar is, betekent niet dat het klaar is voor de markt. De term Minimum Marketable Product zie je daarom steeds vaker gebruikt worden een innovatie- of marketingteam betrokken is bij de ontwikkeling van het product.



Maar wat is dan het alternatief?

De huidige technologie maakt het mogelijk om de ontwikkelfase, die in vrijwel alle productonwikkeltrajecten het meeste budget opslokt, in de eerste fase over te slaan.

Voor een realistisch prototype is geen ontwikkelkennis meer nodig! Tools als Sketch, Figma in combinatie met Marvel en Invision voldoet in bijna alle digitale productonwikkeltrajecten om kwalitatieve gebruikerstesten uit te voeren.

New Product Cycle

Binnen slechts enkele uren of dagen is een product designer in staat een prototype te ontwikkelen dat voelt als een echt product. Zo zorg je er dus voor dat je je kostbaarste post, de ontwikkeling, alleen inzet op reeds gevalideerde ideeën. Niet alleen test, valideer én leer je eerder, je ontloopt ook grote risico’s doordat je alleen investeert in gevalideerde ideeën.

Dit prototype-principe passen we toe tijdens een Design Sprint. Het is de voornaamste reden dat we binnen zo’n extreem korte tijd van 4 dagen, ideeën kunnen valideren, die normaal pas na maanden werk gevalideerd konden worden.

Aan de slag met Prototyping!