1. Is er een helder probleem waar een oplossing voor bedacht moet worden?
Een Design Sprint gaat uit van een heldere uitdaging (probleemstelling) die centraal staat. In principe wordt elk product ontwikkeld met het doel een bepaald probleem op te lossen. Heb je dit probleem nog niet helemaal helder? Zorg hier dan eerst voor! Bijvoorbeeld met een Lightning Decision Jam ;-)
2. Is het probleem de investering waard?
Een van de eerste dingen die je jezelf moet afvragen is: "Wat is de impact van een mislukt product?". Is deze impact klein? (Denk aan kleine gebruikersgroepen, weinig ontwikkelkosten, geen of weinig invloed op business case) Dan weegt de investering in een Design Sprint daar vaak niet tegen op. Is de impact groot? (Denk aan grote gebruikersgroepen, hoge ontwikkelkosten, essentiele onderdelen binnen je business case) Dan is een Design Sprint juist wel heel erg interessant.
3. Is er al een oplossing bedacht?
Ga dan alleen een Design Sprint in als je in staat bent om deze oplossing (even) los te laten. De kracht van een Design Sprint ligt namelijk in het supersnelle proces van ideeën bedenken en werkt het best met een 'open mind'. Zijn er wel ideeën, maar nog geen concrete oplossing, óf is er nog geen enkel idee, dan is een Design Sprint een ideale methode om gezamenlijk in hoog tempo tot het beste idee te komen.
4. Is er genoeg commitment?
Ben jij met je team bereid om jullie agenda 4 dagen volledig vrij te maken om volledig te focussen op het vinden van de juiste oplossing? Mooi. Tijdens een Design Sprint is het namelijk van belang dat het team aanwezig is!
Weet je nu zeker dat een Design Sprint de juiste oplossing is?
Waar wacht je dan nog op?! Laat je gegevens achter via onderstaande button en we spreken elkaar snel!