Welke nieuwe technologie jouw organisatie zou moeten toepassen in 2020!

Voice, AI, Augmented of Virtual reality. Nieuwe technologieën zie je steeds vaker in toegepaste vorm in de markt, maar vooral bij grote organisaties. Bol.com lanceerde tijdens de feestdagen een Voice campagne, Apple toont haar producten in AR en VR wordt steeds vaker toegepast in de gaming wereld. Maar hoe weet je wanneer het voor jouw product of dienst tijd is om gebruik te maken van een van deze technologieën?

Welke nieuwe technologie jouw organisatie zou moeten toepassen in 2020?

De grootste valkuil is dat de technologie een doel op zich wordt. Zorg er daarom voor dat je altijd vanuit je eindgebruiker en organisatiedoelen kijkt naar hoe een nieuwe technologie hier iets aan kan bijdragen.

  1. Meerwaarde voor de eindgebruiker?
  2. Past het bij je organisatie?
  3. Wat is de adaptatie in de markt?
  4. Hoever is de technologie ontwikkeld?
  5. BONUS! Innovatie workshop

Levert de technologie meerwaarde voor de eindgebruiker?

De nummer één voorwaarde van het inzetten van een nieuwe technologie is de acceptatie bij je eindgebruiker. Maakt je eindgebruiker al gebruik van de technologie in een ander product? En is je gebruiker bereid om een nieuwe technologie te gebruiken wanneer dit voordelen oplevert in jouw product of dienst?

Wanneer dit niet het geval is, loop je het risico dat er een leuke gimmic wordt toegevoegd aan een product. Iets dat intern zorgt voor een leuk verhaal en erg innovatief lijkt. “Wij doen ook iets met AR / VR”. Maar wanneer het geen meerwaarde oplevert voor je eindgebruiker is het vooral zonde van je tijd en budget.

Past de technologie bij mijn organisatie?

Hoe staat je organisatie in de markt? Staat innovatie hoog in het DNA van je organisatie, of is het een conservatievere organisatie? Het is niet direct een reden om een nieuwe technologie niet toe te passen, maar het heeft wel degelijk wat meer voet in de aarde.

Een nieuwe technologie moet gedragen worden door de organisatie, en we zien bij de iets conservatievere organisaties een wat sceptischere houding ten opzichte van nieuwe technologieën. Bij het introduceren van een nieuwe technologie is het dus belangrijk de meerwaarde voor de organisatie en de eindgebruiker te laten zien, en je organisatie mee te krijgen in deze ontwikkeling. Verandering is soms moeilijk, maar heeft altijd als doel iets te verbeteren :).

Wat is de adaptatie van de technologie in de markt?

Belangrijk! Je hoeft absoluut niet de eerste in de markt te zijn die een bepaalde nieuwe technologie toepast op je producten. Daarnaast horen we af en toe dat organisaties ervoor kiezen een bepaalde technologie niet toe te passen “Omdat de concurrentie dat al doet”.

Een technologie is geen uniek idee, een patent of een gelimiteerd iets. Een technologie is een mogelijkheid die voor iedereen beschikbaar is. Laat concurrentie dus geen invloed hebben op de technologische mogelijkheden voor jouw producten en services.

Beter nog, leer van de markt door te kijken welke technologieën met wat voor succes zijn toegepast. Vaak geeft dit al een redelijke indicatie van wat wel en niet werkt. Gebruik dit als extra inzicht en niet als absoluut gegeven, want er zijn teveel (onzichtbare) factoren die het succes van de toepassing van een nieuwe technologie kunnen bepalen.

De maturiteit van de technologie

Het feit dat grote organisaties bepaalde technologieën toepassen is niet direct het teken dat de technologie bewezen is en blind toegepast kan worden. Vaak worden deze technologieën door een innovatieteam middels een project of campagne getest om de meerwaarde ervan te kunnen bepalen. Betekent die Bol.com campagne bijvoorbeeld dat je nú iets moet doen met voice? Nee. Maar het geeft wel aan dat dergelijke organisaties de potentie ervan zien en dat maakt de technologie wel het overwegen waard.

Voordat je all-in gaat op een technologie, zorg dat je voldoende research hebt gedaan naar de exacte impact van de toepassing. Wat zijn de technische implicaties? Wat is er op dit moment wel en niet mogelijk binnen de technologie en waar gaat het in de toekomst naar toe? Allemaal gegevens die je mee zou moeten nemen in je overweging.

BONUS! Innovatie workshop!

De technologie ontwikkelt zich exponentieel, dus hoe zorgt je er nou voor dat jouw organisatie ook echt aangehaakt blijft bij deze ontwikkelingen?

Organiseer een innovatie workshop! Wij passen deze workshop toe op onze klanten om ze even uit hun dagelijkse werkzaamheden te trekken, een stap terug te doen en met een open mind te kijken naar de potentie van nieuwe technologieën voor jouw eindgebruikers.

Tijdens deze workshop leg je met behulp van design-thinking methodes connecties tussen de journey van jouw eindgebruikers en nieuwe technologieën. Uiteindelijk kunnen de high-potentials verwerkt worden tot een testbaar prototype, om de gemaakte aannames te testen bij echte gebruikers!

Wil jij graag zo’n workshop organiseren voor jouw organisatie? Stuur me een bericht en we gaan het regelen :-)

Plan een Innovatie Workshop