Hoe overtuig je je team om een Design Sprint te doen?

Ok, jij bent overtuigd van de meerwaarde van een Design Sprint, maar hoe overtuig je je team?

Hoe overtuig je je team om een Design Sprint te doen?

1. Timing

Wil je een Design Sprint toepassen binnen je eigen organisatie, wacht dan op het juiste moment. Een Design Sprint is niet altijd te juiste keuze. Is een project te klein, al een tijd onderweg of al bijna afgerond, dan gaat een Design Sprint weinig waarde toevoegen. Maar! Sta je aan de start van een groot project, met hoge budgetten en een lange ontwikkeltijd? Dan is dit het ideale moment om een Design Sprint te pitchen binnen je team!

 

2. Meerwaarde binnen je team

Focus je verhaal op de effecten van een Design Sprint die de meeste meerwaarde hebben voor je team. Is dit de snelheid? het snel kunnen valideren van aannames? De efficientie en focus? Het teamwork? In het overgrote deel van de productteams steekt vaak 1 element uit de Design Sprint er bovenuit, namelijk het prototype. Binnen 4 dagen een getest prototype in handen hebben, en daarvan kunnen leren, is goud waar :-).

 

3. Alignment

Een team bestaat vooral bij grotere organisaties uit veel verschillende functies, persoonlijkheden, afhankelijkheden en visies. Deze mensen bij elkaar in 1 ruimte krijgen en samen naar een oplossing toewerken waarin iedereen zijn input heeft geleverd doet niet alleen het product en de gebruiker goed, maar het geeft je team een absolute boost doordat ieders neus dezelfde kant op wijst.

 

4. Contact met échte gebruikers

In plaats van maanden ontwikkelen en vervolgens een beta-versie testen bij gebruikers, valideer je je ideeën in de vierde dag van je proces. De tijdwinst en inzichten die je na vier dagen krijgt dankzij het contact met échte gebruikers is natuurlijk enorm waardevol en biedt je de mogelijkheid fouten te voorkomen en kansen te benutten. Vaak wordt dit als nummer 1 meerwaarde gezien nádat men de eerste Design Sprint heeft gedaan.

 

5. Maak je Design Sprint verhaal

Is het gelukt om je eerste Design Sprint te verkopen binnen je team? Zorg ervoor dat je alles vastlegt. Een Design Sprint brengt mensen bij elkaar, activeert en enthousiasmeert. Bovendien ontstaan er ideeën en producten die in een normaal proces niet bedacht zouden worden. Wanneer je de foto’s, teksten, oefeningen en testen verzamelt en verwerkt tot jouw eigen Design Sprint verhaal, is je tweede Design Sprint al verkocht ;-)

 





Hulp nodig bij het overtuigen van je team?

We helpen je uiteraard graag je team te overtuigen van een Design Sprint! Hier hebben we verschillende manieren voor. Zo kunnen we een aantal proces-principes en elementen laten zien in een Lightning Decision Jam Workshop. In 1,5 uur ervaar je de mogelijke meerwaarde die een Design Sprint je kan bieden. Daarnaast bieden we een Design Sprint Bootcamp aan waarin we in 1 volledige dag uitleggen wat de Design Sprint is, hoe het werkt, en wat je ermee kunt bereiken!

Help mij mijn team overtuigen!